Proč trénovat mozek?

Bylo vám 40 nebo 50? Pokud si připadáte zcela ve formě, je to pravděpodobně jen iluze. Dožíváme se 80 nebo 90 let, ale náš mozek na to není stavěný. Mezi 30 a 40 léty věku začne jeho postupný úpadek. Stárnutí se projevuje slábnutím našich kognitivních schopností. Příčinou je ztráta „plasticity“ mozku, jeho pružnosti ve zpracování informací. Odumírají neurony a zejména vyhasínají synapse - spojení mezi nimi. Sice zatím nehloupneme, ale zpomalujeme. Můžeme si mozek  představit jako telefonní centrálu, kde sedí unavená spojovatelka. Nespojí všechny hovory, nenajde všechna čísla, je stále unavenější. Není to otázka inteligence.  Není to ani otázka zkušeností.

Je to otázka rychlosti, jakou váš mozek zpracovává informace.




Ačkoli každý ví, že k udržení těla v kondici se musí cvičit, 99 % lidí netuší, že přesně totéž platí pro kondici naší hlavy.

Nyní máte poprvé osud svého mozku ve vlastních rukou, protože ho můžete trénovat pomocí počítače, zvýšit jeho „výpočetní výkon", vrátit mu jeho schopnosti z mladších let nebo je i překonat. Pro tento nový druh cvičení se ujal název mozkový jogging,  BRAIN JOGGING. Je to zcela bezpečná neinvazivní metoda s dlouhodobými ověřitelnými výsledky.





BRAIN JOGGING

je soubor specializovaných počítačových her. Vychází z nejnovějších trendů spojení neuropsychologie a informačních technologií. Umožňuje  udržovat mozky stárnoucích i starých lidí ve formě odpovídající podstatně nižšímu věku. Hry, které přinášíme, byly vytvořeny týmem pod vedením dr. Bernarda Croisila, vedoucího Laboratoře neuropsychologie Neurologické nemocnice v Lyonu ve Francii, a to na základě nejnovějšího výzkumu fungování mozku. 


Podstata tréninku mozku spočívá v prostém poznatku, že každou, jakkoli složitou činnost lze rozdělit na sled základních funkcí, které lze odděleně trénovat. Ať už je to řízení raketoplánu, jízda autem na nákup nebo chůze po schodech, vždy se jedná o stejné základní kognitivní funkce. Třeba o pozornost (zpozoruji chodce na přechodu), zpracování této informace a přiřazení vhodné reakce (brzdit, vyhnout se nebo ho přejet) a vykonání rozhodnutí (brzdit). Aktivována jsou různá centra mozku, zpracovávají a předávají si informace. Pokud si je předávají pomalu, chodec to nemusí přežít. Budeme-li ale tyto jednotlivé funkce trénovat, tedy například pozornost, rychlost reakce, krátkodobou paměť, prostorovou orientaci, rozhodování, apod., nejen chodec na přechodu, ale i my sami budeme v bezpečí, naše reakce budou rychlé a správné, budeme se lépe koncentrovat, jasněji myslet a lépe rozhodovat.




Výsledky



Tato tabulka ukazuje průměrné zlepšení jednotlivých kognitivních funkcí u lidí, kteří cvičí mozek pomocí her HAPPYneuron, a to po 500 odehraných her. Vyplývá z ní, že jednotlivé funkce se zdokonalují různě, ale jejich průměrné zlepšení činí 16%!
Podrobnější výsledky studie najdete zde (v angličtině).

Software eviduje vaše výsledky a změnou náročnosti hry dosáhnete toho, že budete pořád trochu pozadu. Tak bude totiž váš mozek neustále namáhán. Vytvoří se v něm nová spojení a zvýší se postupně jeho výkonnost. Výkonnější mozek se hodí v každém věku, ať děláte cokoliv.



Pečujte o rozum, nemáte nic cennějšího.

Lepší kondice mozku má vliv nejen na vaše pocity a úspěchy, ale také na snížení nebezpečí pracovního úrazu nebo dopravní nehody. V 50 nebo 60 letech můžete konkurovat mnohem mladším tam, kde rozhoduje rychlá a správná reakce či schopnost sledovat několik věcí najednou.


Trénink mozku není univerzální lék na všechno, ale dává vám reálnou naději, že se vám mnohé nepříjemnosti spojené s přirozeným stárnutím vyhnou nebo přijdou o pár let později. Vaše šance jsou o to větší, čím dříve s cvičením začnete.


Na rozdíl od cvičení svalů, které ochabnou brzo poté, co s cvičením přestanete, mozek si své získané schopnosti udrží podstatně déle. Dovednosti, které získáte za několik měsíců nenáročného tréninku, vám podle lékařských testů vydrží řadu let.




Bezpečí pro seniory



Není tohle náhodou váš otec? Nejste to dokonce vy?

Všichni totiž známe ty šedovlasé řidiče, kteří jedou čtyřicítkou středem vozovky, a když je chcete předjet, bez varování zahnou doleva.

Jsou to hlupáci? Ne, jsou to lidé, jejichž mozek už nezvládá tak neuvěřitelně komplexní a náročný úkol, jakým je řízení auta. Sledovat dění před sebou a ve třech zpětných zrcátkách, sledovat tachometr, otáčkoměr, ukazatel paliva, šlapat na spojku, brzdu a plyn, řadit rychlosti, kroutit volantem  – to je nad síly jejich unaveného mozku.

Cvičení mozku je jediná známá cesta, jak si prodloužit samostatnost, jak moci další léta bezpečně jezdit a nebýt hrozbou sobě a druhým.

Nestačí ten problém řešit, až vám bude 70. Je třeba začít dřív.




Ještě jeden argument


Je dost přesvědčivý. Jmenuje se Alzheimerova choroba. Pokud se dožijete třeba 85 (a jestli je vám dnes 50, dožijete se toho dost pravděpodobně, protože věk se neustále prodlužuje), máte šanci 50:50, že budete mít Alzheimera. Přinejmenším vaše děti si s vámi dost užijí, až tahle nemoc změní váš mozek k nepoznání. Zatím jedinou reálnou nadějí je vytvoření tzv. kognitivní rezervy, tedy posílení mozku cvičením. Na to je třeba dlouhá doba, léta namáhání mozku způsobem, na který není zvyklý. To se nedá vyřešit luštěním křížovek. Nemůžeme vám zaručit, že když budete cvičit mozek pomocí softwaru HAPPYneuron, tak Alzheimera nedostanete, ale pokud je tato vědecká teorie správná - a zatím na to výzkumy ukazují, pak zvýšíte svou naději, že se vám nemoc vyhne nebo že se u vás projeví mnohem později. Velmi zjednodušeně řečeno: cvičení mozku vám může prodloužit život.



20 her pro trénink kognitivních funkcí na jednom CD představuje základní sadu pro posílení všech klíčových dovedností.  Hry nevyžadují ani ty nejmenší počítačové znalosti (!)  kromě klikání myší - a dokáže je hrát každý, včetně vaší babičky.