Magnézium zlepšuje paměť

přidáno: 19. 2. 2010 6:34, autor: Martin Chlupáč   [ aktualizováno 13. 12. 2010 7:20 ]
Zaujala mě nedávná studie neurologů z Massachusettského technického institutu (MIT) a univerzity Tsinghua z Pekingu. Tito vědci zvyšovali během výzkumu množství magnézia (hořčíku)  v mozku krys, a to pomocí sloučeniny zvané magnesium-L-treonát (MgT). Zjistili, že když se množství magnézia zvýšilo, krysy vykazovaly měřitelné zlepšení pracovní, krátkodobé i dlouhodobé paměti, také se zlepšila jejich schopnost učit se nové věci. Předpokládá se, že tyto pozitivní změny souvisejí s posílením mozkových synapsí (spojení mezi neurony, která zprostředkovávají přenos nervových signálů). Magnézium také zvýšilo hustotu synapsí v hipokampu (v části mozku, která podporuje dlouhodobou paměť a prostorovou orientaci).

Ačkoli byl výzkum prováděn na laboratorních krysách, dá se předpokládat, že výsledky lze aplikovat i u člověka. Jeden z autorů studie, Susumu Tonegawa, říká: "Tato studie nejen zdůrazňuje důležitost stravy s dostatkem magnézia, ale naznačuje užitečnost léčby věkově podmíněného úpadku paměti pomocí magnézia."

To jsou důležité poznatky i vzhledem k tomu, že třeba v USA trpí nedostatkem magnézia 68% populace  a celkově se předpokládá, že nejméně polovina lidí ve vyspělých zemích konzumuje méně magnézia, než je doporučená denní dávka (420 mg denně pro dospělého muže a 320 mg pro ženu).

Magnézium je důležitý minerál. Je nezbytné pro více než 300 biochemických reakcích v lidském těle! Je známo, že pomáhá funkci srdce, svalů a nervů. Ovšem tato nová studie, že může také pomoci zlepšit učení a paměť. Takže jak dostanete do těla více  magnézia? Dobrým zdrojem je zelenina se zelenými listy (jako špenát) nebo fazole či hrách. Také celozrnný chléb je plný magnézia. Pokud to neodpovídá vaší chuti, i pití velkého množství minerálek pomůže zlepšit přísun magnézia.

 Dr. Bernard Croisile