Meditace může být snazší, než si myslíte

přidáno: 3. 7. 2010 5:51, autor: Martin Chlupáč

O meditaci se dlouho říká, že je to skvělý způsob, jak si vyčistit hlavu a zbavit se stresu. Nedávno jsem poukazoval na jednu vědeckou studii, jež prokázala, že každodenní praktikování meditace posiluje ty části mozkové kůry, jež jsou zodpovědné za rozhodování, pozornost a paměť. Ovšem vzhledem k tomu, že většina výzkumu byla zaměřena na lidi, kteří meditují každý den, leckdo může mít obavu, že meditace spotřebuje spoustu našeho času. 

Nový výzkum psychologa Fadela Zeidana tento názor vyvrací - studie se jmenuje  Výsledky krátkého tréninku: Cílevědomá meditace zlepšuje vědomí (nebo možná "meditace plného uvědomování" - Mindfulness Meditation - pozn. překl.). Zeidanova studie ukazuje, že pouhých dvacet minut meditace denně čtyři dny v týdnu může znatelně zlepšit vaše rozhodující kognitivní schopnosti. 

Autor to komentoval: "Stručně řečeno, pronikavé zlepšení, které jsme zaznamenali po pouhých čtyřech dnech nacvičování meditace, je skutečně překvapivé. Ukazuje to, že vědomí se dá snadno změnit a silně ovlivnit, a to zejména meditací." 

Je třeba poznamenat, že 63  účastníků výzkumu dostalo skoro hodinu a půl dlouhý profesionální trénink. Učili se základní formu meditace, jež spočívala v soustředění mysli na vlastní dýchání. Pokud jim myšlenky zbloudily, učili se, že mají prostě vzít tu myšlenku na vědomí a zase se vrátit k soustředění na vzorec dýchání. Ke všeobecnému úžasu ti, kteří tento trénink absolvovali, měli až desetkrát lepší schopnost soustředění na určitou věc a přitom si udrželi jiné informace. 

Pokud vás meditace zajímá, jsou z toho dva závěry: 

1) Informujte se. Je mnoho forem meditace. Hledejte, až najdete formu, která vám bude vyhovovat. Existují různé kurzy meditace. Jsou i programy pro samouky.

2)  Když najdete formu, jež se vám líbí, zůstaňte u ní. Jako u mnoha jiných aktivit, které ovlivňují naše zdraví, pozitivní účinky meditace mizí, když s ní přestanete. Dobrá zpráva ale je, že se ukazuje, že frekvence nutná k dosažení pozitivních výsledků je mnohem menší, než jsme si dříve mysleli.

 

Dr. Bernard Croisile