Základní poznatky o vlivu stravy na funkci mozku

Náš mozek zejména spotřebovává hodně glukózy. Mozek je taky pořádně tučný. Tuky se vyskytují v membránách neuronů a udržují je pružné. Jsou to ony známé omega 3 a omega 6 mastné kyseliny. Náš mozek je tak zcela závislý na složení naší stravy. Omega 3 mastné kyseliny se vyskytují zejména v mořských rybách (makrela, sardinky), v kiwi a ve vlašských ořeších. Existují dokonce studie, které tvrdí, že populace, které hojně konzumují mořské ryby, mají zřetelně vyšší inteligenci než ty, které ryby nejedí, a to až o deset procent. Mějte to na paměti, až vaše dítě bude ohrnovat nos nad rybím filé.

Mozek je ale také velmi náchylný k oxidativnímu poškození. Proto jsou nyní tak v módě antioxidanty. Špenát, brokolice nebo i brambory obsahují kyselinu alfa-lipoovou. Vitamín E je v rostlinných olejích, v ořeších nebo v zelenině se zelenými listy. Vitamín C najdeme zase třeba v citrusech.

Na základě těchto poznatků doporučují neurologové vyváženou stravu složenou mimo jiné z mastných ryb, zeleniny a salátů, bobulí bez škrobu (víno, rybíz, brusinky, borůvky...) a ořechů. Ony známé doplňky stravy jsou spíš jen pro ty, kteří například rybu nepozřou. 

Existuje řada informací o tom, že pro léčbu dětské hyperaktivity je efektivní změna jídelníčku. Vynechat čokoládu a kakao, umělá barviva a chemikálie, omezit cukry, případně i mléko nebo vejce, bílé pečivo nahradit celozrnným a stravu doplnit o ryby či rybí tuk. Někteří rodiče i lékaři hovoří o značných pozitivních účincích zejména na chování dětí. Je ale třeba říci, že žádné nezávislé studie léčebné účinky diety na děti s ADHD nepotvrdily.